Om de eigen ambities te realiseren en te voldoen aan de eisen van buitenaf, was Transport en Logistiek Nederland (TLN) op zoek naar een nieuwe ICT-partner. Door samen met ons over te stappen naar werken in de cloud met Microsoft 365 kon de organisatie een digitaliseringsslag maken. Nu verlopen de processen gestroomlijnder en is het samenwerken plezieriger én veiliger.
Klantcase | TLN
TLN heeft veel plezier van gestroomlijnde ICT-omgeving
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners. Voor haar 5.000 leden werkt TLN in Nederland en Europa aan een gunstig ondernemersklimaat. De medewerkers zijn overgestapt op werken in de cloud met Microsoft 365. ‘De voordelen daarvan zijn talrijk en dagelijks zichtbaar’, zegt men bij TLN. ‘Nu kunnen medewerkers echt altijd en overal werken. Alles is snel en gemakkelijk toegankelijk in de cloud en toch absoluut veilig. Laptop openklappen, inloggen en je kunt aan de slag. Alle programma’s zijn up-to-date, je kunt bestanden real time aanpassen, opslaan en delen met elkaar. Gebruiksvriendelijker en minder foutgevoelig. We zien dat het productieverlies is gedaald en het werkplezier is gestegen. Ook het beheer van alle devices doen we op afstand. Dat sluit uitstekend aan bij de bedrijfsstrategie van TLN.’
Behoefte aan nieuwe ICT-partner
De oude ICT-omgeving van TLN voldeed niet meer. De internetverbinding was niet stabiel. Het inloggen via VPN werkte niet feilloos en TLN had behoefte aan meer ondersteuning. Ze stelden een ‘Request for Proposal’ op voor een nieuwe ICT-partner. Er was meteen een klik en de communicatie verliep soepel en helder. Wij namen daarop het beheer van de oude ICT-omgeving over en bouwde samen met TLN parallel een nieuwe omgeving. ‘We werkten echt naast elkaar, met korte lijnen. Er was veel kennisuitwisseling,’ vertelt een betrokkene vanuit TLN. ‘Wij hadden best wel strakke eisen, vooral rond de beveiliging. We wilden dat het voldeed aan de eisen rondom GDPR/AVG en ISO 27001, en zonder risico op imagoschade. Met de juiste (technische) procedures, trainingen en verzekeringen hebben we dit samen ingericht.’
Adoptie voor betere samenwerking
Met de moderne werkplekken met Microsoft 365 is TLN nu klaar voor de toekomst. ‘Tegelijk is het niet zo’n ver-van-mijn-bed-show dat collega’s niet kunnen wennen,’ meent men bij TLN. ‘Het voelde even als een sprong in het diepe, maar Venéco hielp ons bovenblijven.’ Direct na de implementatie kwam corona en moest iedereen verplicht thuiswerken. Teams werd de nieuwe standaard voor de samenwerking. We trainden alle TLN-medewerkers daarin, zodat iedereen de basis aardig onder de knie had. ‘Dat heeft ontzettend geholpen de teamspirit en samenwerking vast te houden,’ aldus TLN. ‘Waar nodig stonden ze bij de Servicedesk van Venéco voor ons klaar. Later kwamen we met een aanvullende training allemaal op hetzelfde kennisniveau.’
Rust en vertrouwen
Voorheen ontvingen TLN-medewerkers tientallen mails met bijlagen per dag. Bestanden in de mail en op de server hadden soms verschillende versies. Dat was verre van ideaal. Nu verloopt alles makkelijker en efficiënter. ‘Maar dan moet je het wel in de hele organisatie op dezelfde manier doen’, vond men bij TLN. ‘Met Microsoft 365 is zoveel mogelijk, dat afspraken over het ‘hoe’ wel noodzakelijk zijn. Kanaliseren en standaardiseren is dus de volgende stap, met Teams als uitgangspunt. Venéco helpt ons om binnen de gekozen applicaties alles eruit te halen wat erin zit en richt dit voor ieder team-onderdeel naar wens in. Daarnaast houdt Venéco iedereen scherp met periodieke Security Awareness-trainingen. Venéco snapt ons en dat geeft veel rust en vertrouwen.’
Meer weten over de moderne werkplek? Lees hier verder.
De moderne werkplek