Iedere dag is anders. Je helpt klanten en je overlegt met collega’s. Maar hoe ziet het werk van onze systeem engineers er nu echt uit? Wij vroegen het aan Dennis van Ruijven, sinds 2,5 jaar systeem engineer bij ons.
30 juni 2022 | Blog
Hoe onze systeem engineers vooruit helpen
“Ik beheer meer dan 20 klanten met al hun vragen rondom ICT. Dat kan zijn van het aanmaken van nieuwe accounts voor medewerkers, tot het up-to-date en veilig houden van de ICT-omgeving van de klant. Ik ben het aanspreekpunt voor de klant bij Venéco en ben verantwoordelijk dat de klant zonder gedoe zijn werk kan blijven doen en niemand stil hoeft te staan.”
“Ik werd benaderd door Bas die al langer bij Venéco werkte. Zo kwamen we met elkaar in gesprek. Op dat moment stond ik open voor een andere uitdaging en die vond ik bij Venéco!”
“Heel erg goed! Mijn werk is heel veelzijdig, iedere dag is anders. Natuurlijk zijn er ook wel eens dagen met uitdagingen. Maar omdat ik zoveel verschillende klanten beheer, is het nooit saai en kan ik altijd positief terugkijken op de dag en heb ik er weer zin in als ik ’s ochtends naar mijn werk ga!”
Kun je vertellen hoe jouw werkdag eruit ziet?
“Ik begin de dag met een koffie of een watertje en praat even bij met de collega’s. Daarna bespreek ik met de klant wat er speelt en ook wat diegene belangrijk vindt om op te pakken met elkaar. Na het gesprek neem ik dat (eventueel met collega’s) door en maken we een plan om dit op te pakken. Na de lunch pak ik de openstaande vragen op van een aantal andere klanten. Één van hen heeft nog een klein probleempje, maar dat weet ik snel op te lossen. Bovendien zie ik nog een verbetering in de ICT-omgeving bij een andere klant, dus stel ik dat bij hem voor. Voor ik het weet is de dag voorbij en kijk ik nog snel even wat er morgen op de planning staat, want dan werk ik op locatie bij één van mijn klanten!”
Is Systeem Engineer iets voor jou?
“Ik vind het heel fijn dat alles zo lekker laagdrempelig is. Je kunt bij iedere collega aankloppen, voor een praatje of even overleg. Zit je ergens mee? Het is altijd bespreekbaar en men neemt je serieus.”
“Haha, ja ik heb per ongeluk weleens de fileserver bij een klant herstart midden op de dag, nadat er een stukje software was geïnstalleerd. #shame”
“Ik probeer altijd te polsen of iemand begrijpt wat ik bedoel. Zo niet, dan probeer ik dat laagdrempelig uit te leggen in combinatie met voorbeelden. En ik denk altijd in structurele oplossingen en niet van die pleister-oplossingen. Zo komt hetzelfde probleem niet tien keer terug en heb ik meer tijd over om anderen vooruit te helpen!”