Slimme oplossingen voor connectiviteit en communicatie brengen ons allemaal verder. VodafoneZiggo draagt met haar diensten en producten bij aan de digitale toekomst, maar vergeet ook niet om die toekomst te borgen. Door maatschappelijk verantwoord te ondernemen en aandacht te besteden aan thema’s als duurzaamheid en gelijke (digitale) kansen. Wouter Noë, Business Partner Manager bij VodafoneZiggo, vertelt je meer over hoe het bedrijf een positief verschil wil maken.
14 maart 2023 | BLOG
Hoe onze partner VodafoneZiggo bijdraagt aan een duurzame en inclusieve digitale toekomst
Een ICT-partner die met je meedenkt
Die je snapt en verder brengtNieuwe campagne gericht op circulaire economie
Misschien heb je ‘m al gehoord of voorbij zien komen, de nieuwe campagne van Vodafone ‘Geef je telefoon een langer leven’. “We zijn niet alleen zelf bezig met circulariteit, maar we willen ook onze klanten helpen om duurzamer te worden”, vertelt Wouter. “Want als je je telefoon slechts één jaar langer gebruikt, dan scheelt dat tot wel 29% aan CO2-impact.”
Wouter: “Daarom repareren we telefoons, kunnen we met een scan zien hoelang een smartphone nog effectief mee kan, en recyclen we oude ingeleverde telefoons. Bovendien kun je ervoor kiezen om een refurbished toestel aan te schaffen, dat is voordeliger én beter voor het milieu. Zo proberen we onze klanten te helpen om de levensduur van hun telefoon te verlengen en daarmee de impact op het milieu te verkleinen.”
Duurzame kantoren
Dichterbij huis probeert VodafoneZiggo ook haar medewerkers te inspireren om duurzamer te leven en te werken. Zo krijgen alle medewerkers een NS-Business Card, de meeste kantoren bevinden zich namelijk in de buurt van een station. Daarnaast wordt thuiswerken gestimuleerd, voor zover dat kan. “Ook willen we zo min mogelijk voedsel verspillen en dat doen we met behulp van IoT”, geeft Wouter aan. “Door data te verzamelen, weten we exact hoeveel mensen er bijvoorbeeld op een dinsdag komen lunchen. Dat verschilt weer significant van een vrijdag. Hier kunnen we onze inkopen op aanpassen. Het eten dat overblijft gooien we niet weg, maar gaat naar een goed doel.”
Eigen technologie inzetten
Wouter: “We zetten trouwens ook sensoren in voor onze prullenbakken, zodat de schoonmaker niet iedere prullenbak hoeft te controleren, maar dus precies weet welke er vol zijn. Dat scheelt enorm veel werk. Hetzelfde geldt voor ons klimaatsysteem. We weten waar en wanneer we moeten koelen of verwarmen. Je kunt je voorstellen wat een energiebesparing we hiermee bereiken. Het mooie is dat we gewoon onze eigen technologie kunnen inzetten om milieuvriendelijker te werken.”
Maatschappelijke bijdrage aan sociale ongelijkheid
Naast duurzaamheid, focust VodafoneZiggo zich ook op sociale ongelijkheid. Bijvoorbeeld door inclusiviteit te stimuleren. Zo is het doel om vrouwen te laten doorstromen naar de top en in 2025 30 procent vrouwen in de hoogste managementlaag en 35 procent vrouwen in de directie te hebben.
Verder organiseert het bedrijf Experience Days. “We laten jaarlijks zo’n 2000 jongeren kennismaken met technologie om ze hopelijk enthousiast te maken voor het technische beroep”, licht Wouter toe. “Met workshops leren we ze programmeren en kabelstrippen. De kinderen komen veelal uit omgevingen met een sociaaleconomische achterstand en met de Experience Days laten we zien wat ze allemaal kunnen worden als ze later groot zijn, en ontdekken ze hun eigen talent.”
Bereikbaarheid bevorderen in rampgebieden
Die maatschappelijke betrokkenheid kent geen grenzen. Het 'Instant Network'-programma van Vodafone is zeer actueel met de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne en de catastrofale aardbeving in Turkije en Syrië. Wouter: “We hebben een club van vrijwilligers die worden vrijgesteld om in rampgebieden mobiele noodnetwerken op te zetten. Goede verbindingen en communicatie zijn onmisbaar voor de hulpverlening in dit soort gebieden. Met dit programma kunnen getroffenen en hulpverleners gebruikmaken van gratis wifi. Onze vrijwilligers zijn nu actief in de grensregio’s van Oekraïne en hebben eerder geholpen in Mozambique en de Filipijnen.”
VodafoneZiggo actief voor duurzame toekomst
Slimme oplossingen voor connectiviteit en communicatie brengen ons niet alleen een digitale toekomst, maar kunnen ook op een positieve manier bijdragen aan de maatschappij en het milieu. “We proberen ons steentje bij te dragen door aandacht te besteden aan duurzaamheid, gelijke digitale kansen en onze medewerkers en klanten hierin mee te nemen”, sluit Wouter af. “Kleine aanpassingen door een flinke groep mensen zorgen voor een groots effect. Zo werken we samen aan een duurzame en inclusieve digitale toekomst.”
Lees meer over Venéco’s duurzame doelen
Naar de blog