Werken bij Venéco als ICT Strategy Consultant, hoe is dat? Wij vroegen het aan Raymond Ramdjiawan. Hij vertelt graag alle ins en outs!
29 juli 2022 | Blog
Hoe onze ICT strategy consultants jou vooruit helpen
“Ik ben ICT Strategy Consultant. Als ICT Strategy Consultant ben ik verantwoordelijk voor het dagelijks beheer en het onderhoud van complexe IT-omgevingen. Naast de verantwoordelijke rol heb ik ook een adviserende rol. Ik help de klanten bij stappen zetten richting de toekomst. Waarbij innovatief en duurzaam denken centraal staat.”
“Deze rol is op mijn pad gekomen via Bas Brusse. Bas was een oud klasgenoot van de MBO opleiding ICT Systeem en Netwerkbeheer niveau 4. Bas werkte al heel wat jaren bij Venéco. Hij was voor mij een goede referentie bij de overstap naar Venéco.”
Inmiddels doe je dit al een paar jaar. Hoe vind je het?
“Ik heb het heel erg naar m’n zin! Venéco is een leuke werkgever omdat het team dat er werkt een zeer hechte band heeft. Dit geeft me vertrouwen. Ik kan hierdoor namelijk terugvallen op mijn collega’s met vragen of andere zaken. Daarnaast is Venéco een organisatie die staat voor de werknemer.”
Is ICT Strategy Consultant iets voor jou?
“Mijn dag begint ’s ochtends in de auto. Ik rij naar één van de klanten waar ik deze dag een beheermoment voor heb ingepland. Hier start ik de dag met een kort gesprek met de ICT contactpersoon/manager. Tijdens het beheermoment controleer ik alle benodigde zaken op het gebied van ICT. Bijvoorbeeld de server, netwerk infra en Microsoft 365 onderdelen. Gedurende de dag voer ik een strategisch overleg met de betreffende ICT contactpersoon/manager. Tijdens zo’n overleg bespreken we de voortgang van eventuele ICT zaken, ook spreek ik advies uit op het gebied van ICT en zorg ik samen met de klant dat we dezelfde visie hebben en innovatief blijven. Aan het einde van de dag bevestig ik mijn uitgevoerde werkzaamheden aan de klant en schrijf ik mijn gemaakte uren.
De andere dag kan ik weer intern bij Venéco bezig zijn met projectwerkzaamheden op afstand. Dit zijn dan allemaal voorbereidingen voor de klant. Ik ben dan bijvoorbeeld bezig met een e-mailmigratie naar Exchange Online.”
“Ik was bij een klant bezig met een netwerkwijziging. Toen heb ik een netwerkpoort op de switch verkeerd getagged. Ik had de poort untagged in plaats van tagged. Het gevolg was dat het hele kantoornetwerk plat ging… Het was even stressen toen de klant aangaf dat zij geen internet/ netwerk meer hadden. Gelukkig kon ik het gelijk weer terug wijzigen en kon iedereen weer werken. Aan het einde van de dag heb ik aan de klant verteld wat er mis is gegaan en heb ik mijn excuses aangeboden. De klant vond het niet leuk, wat begrijpelijk is, maar er was na uitleg niks anders dan begrip vanuit de klant."
“In mijn functie help ik klanten en collega’s door goed en duidelijk te communiceren en altijd klaar te staan voor hem of haar. Ik help hen vooruit door te adviseren wat je kunt doen op ICT gebied om innovatief te blijven , problemen te voorkomen en efficiënt te blijven werken.”
Word jij de nieuwe collega van Raymond?