De digitalisering van organisaties heeft een enorme boost gehad door de pandemie. Belangrijk is om nu door te pakken en de verworven voordelen van digitalisering te maximaliseren. Microsoft Teams is een platform waarop werknemers, partners en klanten kunnen samenwerken. Maar het systeem kan ook de traditionele telefonie in jouw organisatie vervangen.
16 mei 2023 | BLOG
Bellen via Teams is de telefonie van de toekomst
De wereld verandert snel
dat vraagt om een partner die met je meedenkt“Microsoft Teams biedt een organisatie gemak, omdat al je communicatie en data op één plek samenkomt”, zegt Jordy Terpsma, ICT strategy consultant bij Venéco. Traditionele telefoniediensten zijn gemeengoed geworden, maar door je telefonie naar een hoger niveau te tillen, kun je je als organisatie onderscheiden. Bijvoorbeeld op gebruiksgemak, maar ook op klantervaring.
Overzichtelijker
“Wanneer je ervoor kiest om je traditionele telefonie in Microsoft Teams onder te brengen, scheelt dat weer een leverancier waar je mee te maken hebt”, zegt Jordy. “Het voordeel is dat veel mensen door de pandemie al gewend zijn om met Teams te werken, dus wanneer ze ook via het systeem moeten gaan bellen, zal dat sneller worden opgepakt. Voor de organisatie scheelt het onderhoud van een extra systeem en een woud van abonnementen.” Werknemers die onderweg zijn, kunnen via de Teams-app eenvoudig telefoongesprekken voeren. Op kantoor kunnen er speciale telefoontoestellen worden gekoppeld aan het platform, maar er kan ook met headsets worden gewerkt. “Net wat iemand prettig vindt”, zegt Jordy.
Voor ieder wat wils
Een groot voordeel van Microsoft Teams is dat het een omnichannel strategie mogelijk maakt. “Je ziet toch dat steeds minder mensen de telefoon pakken, maar communiceren via de mail, chat of apps. Al die verschillende communicatiekanalen komen bij elkaar op het Teams-platform, waardoor klanten jouw organisatie kunnen bereiken op een manier die voor hen prettig werkt. Daardoor kan de klantervaring verbeteren.” Het systeem biedt verschillende modules, mogelijkheden en uitvoeringen zodat het voor zowel kleinere als grote organisaties geschikt is. “Zo kun je het bijvoorbeeld volledig afstemmen op een callcenter, met uitgebreide rapportages en diverse integraties. Maar voor zelfstandigen en kleine organisaties kan het kostentechnisch ook interessant zijn om via Teams te gaan bellen.”
Klaar voor de toekomst
Wat geschikt is voor jouw organisatie, is afhankelijk van je huidige telefoniesysteem en de bekendheid van je werknemers met Microsoft Teams. “Het is verstandig om je daarin te laten adviseren door een gespecialiseerde partner”, zegt Jordy. “Wanneer je op dit moment een complexe traditionele telefoniestructuur hebt met belgroepen en wachtrijen, kan het spannend zijn om over te stappen naar een ander systeem. Toch is dat wel verstandig, aangezien de wereld continu verandert. De keuzes die je tien jaar geleden hebt gemaakt, zijn niet altijd meer de keuzes die je vandaag de dag zou maken. Omarm de digitalisering die jouw organisatie de afgelopen tijd heeft doorgemaakt en bekijk samen met je ICT-partner hoe die de transformatie verder kan uitrollen, zodat jouw organisatie klaar is voor de toekomst.”
Is Bellen met Teams ook een oplossing voor jouw organisatie?
Onze consultants denken graag met je mee.
Neem contact met ons op