Moving you forward
0174 350 350Contact

Klantcase | Alklima

De kracht van nieuwe technologie ervaar je als ondernemer pas echt op de werkvloer.

Connectiviteit biedt veel organisaties enorm veel voordelen. Het thuiswerken heeft in vogelvlucht een vaste rol gekregen, maar ook samenwerkingen tussen leveranciers en klanten zien steeds vaker de voordelen van op afstand kunnen werken. Alklima en DWT Groep zagen deze voordelen ook en hebben door KPN EEN als basis te gebruiken een nieuwe manier van samenwerken gevonden. Venéco en KPN hielpen hierbij.

De kracht van nieuwe technologie ervaar je als ondernemer pas echt op de werkvloer. Daar kunnen installatiebedrijf DWT Groep en klimaatspecialist Alklima over meepraten. Tot voor kort was het inregelen van klimaatinstallaties een two men job. Van beide bedrijven moest minimaal één medewerker ter plekke zijn om te zorgen dat temperaturen goed afgesteld stonden en alle instellingen klopten.

Totdat ICT-dienstverlener Venéco de mogelijkheden besprak die 5G biedt voor de branche. Een daarvan is de Microsoft HoloLens. Dat is een ‘mixed reality-headset’ waarmee je handsfree en realtime visueel contact kunt hebben met iemand op een andere locatie. Je kunt er applicaties mee gebruiken en virtuele lagen toevoegen. Bijvoorbeeld iets simpels als een pijltje dat wijst naar een schakelaar waar je als servicetechnicus een vraag over hebt.

Alleen op pad

Microsoft bracht de HoloLens al in 2016 op de markt. De opkomst van 5G zorgt ervoor dat het device op steeds meer locaties kan worden gebruikt. Bandbreedte en datasnelheid zijn steeds minder een probleem. Venéco-accountmanager Michael Frazer: “Op afstand werken wordt hiermee veel gemakkelijker voor medewerkers van DWT en Alklima. Als leverancier kun je vanuit je eigen kantoor meekijken met de servicetechnicus. En junior monteurs kunnen voortaan alleen op pad; de senior collega biedt ondersteuning van achter zijn eigen bureau.”

Inmiddels zijn er twee HoloLenses in gebruik bij DWT. Venéco verzorgde zelf de trainingen rond het gebruik van de devices. Frazer: “Vooral buitendienstmedewerkers gingen er daadwerkelijk mee aan de slag. Maar zo’n training is breder: je neemt ook de binnendienstmedewerkers mee. Want ook zij moeten weten welke tools ze tot hun beschikking hebben. Zodat ze die bijvoorbeeld kunnen benoemen in het contact met hun klanten.”

Wennen aan technologie

Het enthousiasme was groot bij de introductie. “Medewerkers vonden het leuk om de HoloLenses te testen”, vertelt de accountmanager. “En waren verbaasd over wat er allemaal al mee kan. Dat werpt meteen de vraag op: welke toepassingen kunnen we er nog méér voor bedenken?”

Raoul Steenkamp is Business Partner Manager bij KPN. Hij is in dit project de link tussen partner Venéco en de ontwikkelaars en innovators bij KPN. “Ik vind het mooi dat we een technisch hoogstandje als de HoloLens voor DWT makkelijk en laagdrempelig in het gebruik hebben kunnen maken. Het enige dat je nodig hebt is het device zelf en een simkaartje. Dat zorgt voor een perfecte 5G-connectie. Daarmee kun je de HoloLens écht goed en zonder haperingen gebruiken.”

Gegarandeerde bandbreedte

Volgens Michael Frazer is dit project typerend voor hoe Venéco klanten verder helpt: oog voor waar de klant écht nodig heeft, en slim gebruikmakend van partnerschappen met bijvoorbeeld KPN. “We laten onze klant kennismaken met nieuwe technieken waar wij toegang toe hebben. We willen daarin een proactieve partner zijn, die dicht bij de klant staat. We volgen innovatieve en technische ontwikkelingen op de voet, en linken die aan strategische ontwikkelingen bij onze klanten. We weten wat er speelt op de werkvloer en hebben geregeld contact met elkaar.”

“Voor ons was dit een mooi project”, vertelt Steenkamp. “Het sloot aan bij een ander project van KPN, om beter gebruik te maken van specifieke eigenschappen van 5G. Denk aan gegarandeerde bandbreedte, of prioritering op het netwerk. Samen met Venéco hebben we onderzocht hoe we 5G konden inzetten voor DWT, zodat zij de HoloLens optimaal konden gebruiken. En hoe onze connectiviteitsbundel KPN EEN MKB daar het beste op aansloot.”

Schaalbaar

Frazer: “Een oplossing als de HoloLens wordt met KPN EEN MKB mooi schaalbaar. Stel, je wilt meer Lenses gaan gebruiken en hebt meer data nodig, dan kun je dat heel makkelijk aanpassen. Net als het aantal abonnementen.” Daarnaast is ook security een belangrijk aspect bij een project als dit. “Je werkt binnen de ICT-omgeving van een klant, daar houd je altijd rekening mee als ICT-partner. Je wilt het gebruiksvriendelijk maken, bijvoorbeeld doordat werknemers makkelijk van account kunnen wisselen. Maar je wilt ook dat, als iemand zo’n bril ergens laat liggen, een buitenstaander niet zomaar toegang heeft tot het device en het systeem van de klant.”

Beiden hopen dat met de opkomst van 5G MKB-bedrijven meer naar innovatieve oplossingen als de HoloLens gaan kijken. “Bij grote ondernemingen is een HoloLens misschien al de standaard”, aldus Steenkamp. “Maar tot nog toe was het best lastig om dit device als MKB’er te implementeren.” Frazer: “Dat wordt door projecten als dit steeds makkelijker. En 5G brengt steeds meer vernieuwende oplossingen binnen handbereik. Wij helpen ondernemers graag om daarmee hun ambities waar te maken.”

Dit artikel verscheen eerder op KPN The Digital Dutch.

Benieuwd naar werken op afstand met gebruik van de HoloLens? Neem dan contact met ons op! We praten je graag bij.

Contact